Wat het lettertype van uw briefpapier over uw bedrijf zegt…

By 22/02/2018Nieuws
Lettertype

Iedereen kent wel het Comic Sans letterype. In de jaren negentig enorm populair, maar nu slechts als grappig en onprofessioneel gezien. Een lettertype doet veel voor de uitstraling van uw bedrijf. Wat zegt uw lettertype over uw bedrijf?

Comic Sans werd in één klap superpopulair Toen Vincent Connare in 1995 het wereldberoemde, vrolijke lettertype Comic Sans ontwierp. Toen had natuurlijk niemand kunnen vermoeden dat dit lettertype zo controversieel zou worden….

Strip

Oorspronkelijk was dit lettertype ontworpen als een vriendelijke stripverhaalstijl en alternatief voor het formele Times New Roman. Sindsdien is Comic Sans voor velen een twistpunt. Het is zowel geliefd als gehaat. Toch is het één van de meest gebruikte lettertypen ter wereld. Wist u dat het lettertype zelfs is gebruikt in een fotoalbum dat door het Vaticaan is uitgegeven als eerbetoon aan Paus Benedictus XVI?

Superpopulair

In de periode dat het lettertype zijn hoogtepunt kende, werd Comic Sans gebruikt door ziekenhuizen, politie, kerken en zelfs de BBC om serieuze informatie te publiceren. Het lettertype werd echter geassocieerd met kinderlijk plezier en paste daarom niet bij de uitstraling van berichten van deze instanties.

Ondanks dat liefhebbers van typografie het lettertype  verafschuwen, heeft Comic Sans één positieve eigenschap: het is gemakkelijk te lezen en houdt de aandacht vast, waardoor het een ideaal lettertype is voor lesmateriaal. Maar het is absoluut niet geschikt voor iedere gelegenheid.

Lettertype

Hoe kiest u nu een lettertype dat bij uw industrie en imago past? Bepaalde lettertypen kunnen verschillende reacties uitlokken bij lezers. Het past bijvoorbeeld niet om Comic Sans, dat kinderlijk overkomt, te gebruiken voor uw formele bedrijfsdocumenten en presentaties. Bedenk daarom voordat u een lettertype liest hoe u wilt overkomen bij uw publiek en hoe u dit met een bepaald lettertype kunt bereiken. Sans Serif-lettertypen bijvoorbeeld worden gezien als clean en modern, terwijl Serif-lettertypen als traditioneel en geruststellend worden beschouwd. Script-lettertypen wekken gevoelens op van elegantie, creativiteit en het verleden. U kunt een lettertype gebruiken om bepaalde gevoelens bij de lezer op te roepen en om de algemene boodschap te versterken.

SERIF

Serif herkent u door de lijn aan het einde van iedere pennenstreek. Times New Roman en Baskerville vallen onder dit lettertype dat respect en professionalisme uitstraalt. Het is een traditioneel en herkenbaar lettertype met een geruststellende invloed. Het type Serif is ideaal voor organisaties of bedrijven die in de juridische sector werken: het straalt autoriteit uit en laat een betrouwbare indruk achter bij uw klanten.

SANS SERIF

Sans Serif is een schreefloos lettertype dat een simpele en moderne uitstraling heeft. Het roept gevoelens op van vertrouwen, kracht en stabiliteit. Veel nieuwere bedrijven gebruiken Sans Serif in hun logo. Met name Google en Apple hebben hiermee bekende en gerespecteerde identiteiten opgezet. De moderne stijl van dit lettertype is ideaal voor vooruitstrevende en toekomstgerichte technologiebedrijven om een professionele, maar vriendelijke identiteit te creëren. Sans Serif-lettertypen zoals Arial en Calibri zijn gemakkelijk te lezen op een computerscherm en zijn daarom ideaal voor online teksten.

Script

Script-lettertypen zijn gebaseerd op vloeiende, handgeschreven lijnen voor een elegant en verfijnd schrift. Dit lettertype past erg goed in logo’s, maar is daarentegen minder geschikt voor teksten. Het geeft een gevoel van affectie en een creatieve indruk. Authentiek en autoritair zijn woorden die dit lettertype goed omschrijven. Lange teksten zijn in dit lettertype moeilijk te lezen.

Bent u de identiteit van uw bedrijf aan het creëren, onderschat dan niet welk effect een lettertype heeft op de perceptie van klanten. Bent u benieuwd wat uw lettertype over uw bedrijf zegt en of wilt u iets nieuws? Neem snel contact met ons op!