Nu iedereen massaal hun nieuws op internet leest, konden adverteerders niet achter blijven. Naast een advertentie of aankondiging in de papieren krant, gingen steeds meer bedrijven ook op websites adverteren. Dat betekende een zee van reclame: tijdens het laden van een video, rondom een artikel, in een artikel of zelfs een pop-up venster.
Ongewenst
Veel internetgebruikers vonden en vinden ze bloedirritant. Daarom kwamen er een paar knappe koppen met Adblock: een programmaatje die al die ‘ongewenste’ reclames uit je gezichtsveld haalt. Lekker rustig surfen dus. Maar als website loop je een hoop inkomsten mis. Voor sommige platforms zijn advertenties zelfs essentieel om te bestaan.
Hoewel er nu een tegenbeweging komt, ‘je mag dit niet lezen als je je Adblock niet uit zet’, valt er online weinig tegen te doen. De Persgroep kwam daarom met een video waarin Adblocking in het echte leven wordt toegepast. Krantenlezers waren daar niet erg van gecharmeerd dat hun advertenties zomaar uitgeknipt of -gescheurd werden. Bekijk het satirische filmpje hieronder:
Live Adblocking from de Persgroep on Vimeo.