tips

Drie tips om je drukwerk eruit te laten springen

By | Nieuws | No Comments

Als je drukwerk als promotiemateriaal in wilt zetten, dan weet je ongetwijfeld dat het moeilijk kan zijn om een ontwerp te bedenken dat goed aansluit bij de doelgroep en tegelijkertijd ook origineel is. Wij merken ook dagelijks bij onze klanten dat dat een lastig punt is. Daarom delen we drie van onze tips met je om te zorgen dat je opvalt en blijft hangen bij je (potentiële) klanten. Read More

Bijen

Red de bij!

By | Nieuws | No Comments

Goed nieuws voor de bijen deze week! Pools bedrijf Saatchi & Saatchi uit Warschau werkt samen met City Bees (een organisatie gericht op het helpen van bijen) om papier te ontwikkelen dat biologisch afbreekbaar is én fungeert als energierijk voedsel voor bijen. Read More

Toekomst gedrukte boeken rooskleurig

By | Nieuws | No Comments

Volgens een studie van Stora Enso zullen gedrukte boeken niet verdwijnen in het voordeel van e-boeken en audioboeken.

Papierfabrikant Stora Enso voerde een onderzoek uit in 13 landen in Europa, Azië en Noord-Amerika. Met als doel meer inzicht in de uitdagingen en kansen te krijgen in het uitgeven en consumeren van boeken.

Rooskleurige toekomst

Stora Enso interviewde voor het onderzoek klassieke uitgevers, detailhandelaren, drukkers, uitgevers van audioboeken, uitgevers van e-boeken, en bedrijven die fysieke boeken in digitaal formaat overdragen. “Een van de belangrijkste resultaten is een positieve toekomst voor gedrukte boeken”, zegt Essi Lauri, vice-president en hoofd van Segment Newsprint & Book, Stora Enso Paper Division. “De belangstelling voor e-boeken lijkt afgenomen, en audioboeken worden niet per definitie beschouwd als een alternatief voor fysieke boeken, maar eerder als een aanvulling. Tijdens het autorijden of joggen, kun je luisteren naar een audioboek, het lezen van een boek is dan onmogelijk”, zegt Lauri.

Verkoop e-boeken stagneert

De verkoop van e-boeken vertegenwoordigt ongeveer 20% van de Britse en Amerikaanse markt, maar is de laatste jaren gestagneerd. Bovendien heeft de verkoop van e-boeken die van gedrukte boeken niet zoveel beïnvloed als eerder verwacht. In Frankrijk en Duitsland zijn e-boeken goed voor minder dan 10% van de markt. En in opkomende markten lijkt de interesse in e-boeken lager, ondanks de snelle groei van tablet- en smartphonegebruikers.

Audioboeken als aanvulling

De verkoop van audioboeken blijft wel toenemen. Het gaat dan vooral om misdaadromans, waargebeurde verhalen, biografieën, romantische en erotische genres. De meerderheid van de respondenten beschouwt audioboeken echter als een aanvulling op het gedrukte boek, niet als een vervanging.

Waardevolle drukken

Het onderzoek trekt nog een belangrijke conclusie, samengevat in een zin van een van de respondenten: “Hoe meer dingen digitaal worden, hoe waardevoller het afgedrukte product is.” Vice-president Essi Lauri licht toe: “Het bezit van een fysiek boek geeft je een ander gevoel dan een e-boek, het is een ervaring, en boekomslag, papier, tactiele functies en hoogwaardige materialen zijn belangrijk.” Sommige soorten boeken zijn alleen voor papier bestemd. Voorbeelden hiervan zijn hardcover-boeken, zoals kinderboeken, fotografieboeken, geschenkboeken en hobbyboeken (do it yourself-boeken, tuinieren of koken).

Bron:printpakt.nl