Huis-aan-huisbladen: hoe goed worden ze gelezen?

By 10/01/2019Nieuws
Huis-aan-huisblad

Onlangs zocht Nationale Regio Monitor (NOM) uit of en hoeveel Nederlanders nog een huis-aan-huisblad lezen.

De interessantste conclusies: huis-aan-huisbladen bereiken meer dan de helft van de Nederlanders. De lezers zijn wat ouder dan de gemiddelde Nederlander en ook minder vermogend. De Persgroep geeft de meeste titels uit.

Dekking

Het onderzoek toont aan dat huis-aan-huis-verspreiding nog niet betekent dat de bladen ook overal gelezen worden. Slechte bezorging, een nee/nee-sticker of desinteresse zorgen ervoor dat de 100 procent dekking niet gehaald wordt. Maar het gemiddelde bereik van een huis-aan-huisblad is  wel 53 procent.

Het onderzoek

In 2014 en 2016 werden huis-aan-huisbladen onderzocht in de ‘NOM HAH-bladen Monitor’. De gegevens zijn deels vergelijkbaar. Het bereik lijkt te zijn afgenomen, van 62 procent in 2014 en 2016 naar 53 procent nu. In 2014 werd het bereik van 303 titels onderzocht, in 2016 van 336 en in 2018 van 299 (die 299 verschijnen in verschillende edities, NOM rapporteert er 319). Niet alle uitgevers participeerden de laatste keer in het onderzoek.

Uitgevers

De Persgroep is marktleider. De uitgever nam de weekkranten samen met dagbladen van Wegener over en geeft 129 van de 319 onderzochte edities uit.

Vrouwen lezen de meeste HAH-bladen

Vrouwen zijn bij de lezers van huis-aan-huisbladen licht oververtegenwoordigd. In 2018 was 52 procent vrouw, in 2016 werd er 51 procent gerapporteerd, in 2014 50 procent. Qua leeftijd is 21 procent van de lezers jonger dan 35, in heel Nederland is dat 32 procent. De tweede oudste groepen (samen 45 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder) maken 56 procent van de lezers van huis-aan-huisbladen uit. Het bereik bij ouderen is dan ook veel hoger (60 tot 70 procent) dan in de groep onder de 35 (30 à 40 procent). Lezers met een kleinere bestedingsruimte zijn oververtegenwoordigd, 42 procent van de lezers van huis-aan-huisbladen zit in die categorie tegen 38 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Bereik per titel

Zeven huis-aan-huisbladen bereiken meer dan 100.000 lezers. De Echo is heeft het grootste bereik van alle HAH-bladen. Op 2 en 3 staan ook grote-stads-kranten: De Posthoorn (Den Haag) en De Havenloods uit Rotterdam, beide uitgegeven door De Persgroep. De titels met een groot bereik verschijnen in kleinere plaatsen buiten de randstad. In Utrecht bereiken DUIC en Stadsblad Utrecht ieder minder dan 20 procent van de inwoners in de postcodegebieden waar ze verspreid worden. Dat komt omdat de bladen daar in ‘bakken’ in de stad aan de inwoners worden aangeboden.

Toekomst?

Veertien procent van de lezers leest de krant niet alleen op papier maar ook digitaal, 1 procent leest de krant uitsluitend digitaal. Een ander bedreiging komt van de kant van de overheid. Staatssecretaris Knops heeft een wetsvoorstel ingediend waarbij de verplichting voor gemeenten om officiële bekendmakingen in ‘papieren’ huis-aan-huisbladen te publiceren gaat vervallen. Dat zou 16,5 miljoen euro besparen. Huis-aan-huisbladen zouden dus maximaal eenzelfde bedrag aan advertentie-inkomsten kwijtraken. Hierdoor is de toekomst van de HAH-bladen zoals we die nu kennen toch wel wat onzeker aan het worden. Tijd voor vernieuwing, want nieuws uit je eigen dorp of stad is toch echt ontzettend leuk en nuttig om te lezen.

Op zoek naar mooi drukwerk? Neem contact met ons op!

 

Bron: svdj.nl

Terugbel verzoek