In 2019 schreven we al over de experimenten met de ja/ja-sticker in enkele steden. In dat artikel legden we uit dat in die steden het systeem omgedraaid werd: wie geen sticker had, kreeg geen reclamefolders of huis-aan-huisbladen. Dit zorgde voor veel ophef vanuit verschillende partijen. Eén van die partijen, de reclamefolderbranche, is met een alternatief gekomen: de digitale brievenbussticker. Een uniek idee waarmee Nederland het eerste land wordt dat dit doet.
Hoe werkt de digitale sticker?
Dit jaar krijgen alle huishoudens een brief met instructies. Met deze instructies kunnen zij op www.InMijnBus.nl aangeven of zij wel of geen reclamefolders of huis-aan-huisbladen willen ontvangen. Als er geen wijziging nodig is, dan hoef je niets te doen. De site neemt namelijk je huidige voorkeur over.
Verder kan je op deze site ook aangeven of je een bepaalde periode niks wilt ontvangen. Zo kan je voor elke week bepalen of je folders en/of bladen wilt ontvangen. Dit is bijvoorbeeld handig voor wanneer je op vakantie gaat.
Wat zijn de voordelen?
Een groot voordeel is natuurlijk dat er minder papier en plastic verspild wordt. Sommige mensen gooien folders of huis-aan-huisbladen namelijk direct in de prullenbak. Deze mensen zouden een brievenbussticker kunnen halen bij de gemeente, maar vinden dit vaak al te veel moeite. Door de sticker te digitaliseren wordt het laagdrempeliger voor mensen om hun voorkeur aan te geven.
Door de introductie van de digitale sticker zal waarschijnlijk een groter aantal mensen folders en huis-aan-huisbladen weigeren. Een kleiner bereik lijkt misschien ongunstig, maar aan de andere kant kan het juist gunstig zijn. Je weet namelijk dat de overgebleven groep mensen graag folders en huis-aan-huisbladen lezen. Dit betekent dat adverteerders uiteindelijk effectiever kunnen targeten.
Wat zijn de nadelen?
Natuurlijk brengt zo’n grote verandering ook nadelen met zich mee. Sommige huis-aan-huisbladen vrezen voor een mogelijke omzetdaling door het kleinere bereik. De branchevereniging voor lokale nieuwsmedia, NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), heeft laten weten dat de huis-aan-huisbladen totaal niet zitten te wachten op de digitale sticker [1]. Ze willen graag een ander systeem zien waarbij zij zich niet benadeeld voelen.
Ook de bezorgers hebben hun zorgen geuit over het nieuwe systeem. Zij zouden dan elke week moeten controleren bij welke adressen er wel en niet mag worden bezorgd. Nu is dat in één opslag te zien aan de hand van de sticker op de brievenbus, maar dat zou dan niet kunnen. Om te testen hoe de digitale sticker het werk van de bezorgers beïnvloed, wordt de digitale sticker eerst getest in bepaalde gemeenten. Hiermee zal gekeken worden hoe de bezorgers geholpen kunnen worden.
Belangrijk om met de tijd mee te gaan
De digitale sticker zal zeker niet het einde van de reclamefolders en huis-aan-huisbladen betekenen. Net zoals dat de televisie niet het einde was van de radio, zal de digitale sticker niet het einde van dit type drukwerk zijn. Reclamefolders en huis-aan-huisbladen zullen net zoals de radio blijven bestaan als ze maar met de tijd meegaan. Wil jij weten hoe je ervoor kan zorgen dat je drukwerk met de tijd meegaat? Neem dan gerust contact met ons op.
Bron:
[1] https://www.nnp.nl/nieuws/algemeen/17723/huis-aan-huiskranten-weigeren-medewerking-digitale-registratie