Weet jij straks nog wat er bij jou in de buurt speelt?

By 25/10/2019Nieuws
ja/ja-sticker

Sinds 1 januari 2018 werkt Amsterdam met een nieuw systeem op het gebied van folders. Als je nog folders wilt ontvangen, dan moet je een ja/ja-sticker op de brievenbus hebben. Maar Amsterdam is al niet meer de enige die met een nieuw systeem werkt.

In Rotterdam en Haarlem krijg je ook al geen folders meer in de bus als je geen sticker hebt. Ook Nijmegen heeft aangegeven voor de invoering van de ja/ja-sticker te zijn. En in Utrecht krijg je zelfs geen huis-aan-huis bladen meer als je hier geen sticker voor hebt. Dit heeft grote gevolgen voor de lokale ondernemingen en de verbondenheid met de buurt. En wat als alle gemeenten straks met een verschillend systeem werken?

De gevolgen voor de bewoners

Als straks iedereen een ja/ja-sticker moet kopen om folders te ontvangen, dan heeft dat voor de bewoners ook behoorlijke gevolgen. Ten eerste is de vraag natuurlijk hoeveel bewoners nou daadwerkelijk een sticker gaan halen. En als de folders en misschien zelfs de huis-aan-huis bladen niet meer bij iedereen worden bezorgd, wat heeft dat dan voor gevolgen voor de hele buurt? De mensen zullen minder verbonden zijn met de buurt waarin zij wonen. Zo zal er bijvoorbeeld niet standaard een huis-aan-huis blad worden ontvangen waarin staat wat de uitslagen zijn van de lokale voetbalclub of dat er een nieuwe slager is geopend.

De gevolgen voor de lokale ondernemingen

Als een onderneming in meerdere gemeenten folders verspreidt, is het natuurlijk verschrikkelijk onhandig als alle gemeenten met een ander systeem werken. En hoe gaan de lokale ondernemingen nu hun publiek bereiken? Een derde van de retailomzet is direct gekoppeld aan de verspreiding van folders[1]. Wanneer minder mensen folders ontvangen, dan zullen er ook minder aankopen gedaan worden. Het is nog maar de vraag of de lokale winkels deze daling in omzet kunnen overleven. Via het online platform hebben de grote/landelijke winkels altijd een voorsprong, omdat zij beschikken over meer middelen om publiek te bereiken en al een grotere hoeveelheid volgers hebben. Dit biedt deze grote filialen de mogelijkheid om de lokale ondernemingen volledig weg te drukken.

Kortom, het invoeren van de ja-ja-sticker heeft behoorlijke gevolgen voor de buurt waarin mensen wonen. De verbondenheid met de buurt neemt af en het is nog maar de vraag of de lokale ondernemingen het kunnen overleven als dit marketingkanaal wegvalt.

[1] Bron: Bosch, R. van den. (2019, 4 oktober). Ja/Ja-sticker: ingewikkeld, omslachtig én slecht voor ondernemers. Geraadpleegd van https://www.mkb.nl/column/jaja-sticker-ingewikkeld-omslachtig-en-slecht-voor-ondernemers

Call Now Button
Terugbel verzoek