Waarom zijn tijdschriften en kranten dit jaar nog steeds levensvatbaar?

Op dit moment vindt in Dublin de Web Summit plaats, een tech- en mediaconferentie die drie dagen duurt. Op 3 november is de conferentie begonnen. Eén van de onderwerpen die –uiteraard- ook aan bod kwam was die van de toekomst van papier.

Levensvatbaar
Waarom zijn tijdschriften en kranten dit jaar nog steeds levensvatbaar? Die vraag kwam op de eerste dag van de conferentie meteen naar boven drijven. Tanya Cordrey, hoofd digitaal van The Guardian noemt een reden waarom een papieren krant bijvoorbeeld nog steeds veel waarde heeft: “ “De helft van de mensen die ‘s ochtends The Guardian kopen doet dat niet om te weten wat er gebeurd is, want dat weten ze al. Ze doen het om ‘s middags de analyses te kunnen lezen.”

Leeservaring
Een andere reden waarop ‘traditionele media’ nog steeds een streepje voor heeft op de digitale media is de leeservaring. Lekker op de bank met een tijdschrift, de krant openslaan aan de ontbijttafel; de traditionele media wordt erbij gepakt als de lezer even niet op een computerscherm, mobiel scherm, tablet of wat voor een scherm dan ook wil kijken. Het is een stukje quality time met jezelf, zonder dat je gestoord wordt door allerlei notificaties.

Identiteit
Iets waar print ook aan bijdraagt is je identiteit. Eric Schurenberg (hoofdredacteur Inc, een maandblad over het bedrijfsleven) zegt: “Als je vroeger met een Vogue in de bus zat, kon iedereen zien wat je las. Dat maakte het onderdeel van je identiteit. Het lezen werd een sociale interactie. Je zei ermee: dit ben ik, in dit merk ben ik geïnteresseerd. Nu zien ze alleen de achterkant van je telefoon.”

 

 

Bron: NRC

Leave a Reply