premium medium

Is print een premium medium?

Marketeers zijn al jaren steeds meer bezig met digitale media en minder met gedrukte media. Die verandering laat vaak de vraag opkomen: is print een premium geworden?

Deze vraag werd gesteld in de laatste MarketingTribune editie van 2020. Verschillende marketeers gaven hun eigen visie op de toekomst van print. Enkelen vonden dat print inderdaad een premium medium is, aangezien mensen digitaal sneller en makkelijker aan hun informatie en entertainment kunnen komen. Andere marketeers vonden weer dat print momenteel nog steeds de standaard is, en dus niet premium. Volgens hen heeft print een uniek gevoel dat niet via een scherm overgebracht kan worden. Bijvoorbeeld mooie foto’s in A4-formaat of diepzinnige teksten.

Unieke aspecten

Ook al lijkt het misschien alsof print wordt opgeslokt door digitale media, zal print hoogstwaarschijnlijk blijven bestaan. Zoals enkele marketeers al beschreven heeft print unieke aspecten die digitale media niet hebben. Gevoel, erdoorheen bladeren, stukjes uitknippen, of schitterende foto’s op hoogwaardig papier zijn allemaal aspecten die bij digitale media ontbreken. Dat maakt print speciaal. Het zijn die dingen waarom mensen van print houden.

Print is hier om te blijven

Het hoeft niet het één of het ander te zijn. Een mooie mix van digitale media en print lijkt de toekomst te worden. Net zoals hoe de radio is blijven bestaan ondanks de opmars van de TV, net zoals hoe klassieke muziek is blijven bestaan ondanks de opmars van de moderne muziek, net zoals hoe bioscopen zijn blijven bestaan ondanks de opmars van streamingservices, zal print blijven bestaan ondanks de opmars van de digitale media.

Lees het hele artikel