Print is nog lang niet ‘uit’

De traditionele boekenmarkt is krimpend. Dat is niets nieuws. Maar dat betekent niet dat het geprinte goed stervende is. Tijdens het Amsterdam Digital Book Printing Forum eind maart bleek duidelijk dat er tegen alle verwachtingen in, toch nog flinke groei zit in het print-segment van de boekenmarkt.

Wegvagen
Bij de introductie van het e-book werd voorspeld dat de uitvinding het traditionele boek zou wegvagen. Maar dat is zeker niet zo. De digitale variant trekt tegenwoordig zelfs minder kopers. In de VS is de verkoop zelfs gedaald met 12 procent. Er dus nog hoop.

Die groei is onder meer te danken aan de voorraad- en risicobeperkende short runs, de mogelijkheden van maatwerk bij printing on demand (zelf een boek drukken) en de groei in laagdrempelige mogelijkheden voor selfpublishing. Een stukje personalisering dus.

Innovatie
Net als bij magazines, willen mensen toch liever fysiek een pagina omslaan dan te moeten klikken op een scherm. Dat stukje ‘gevoel’ en sfeer zorgt ervoor dat er nog steeds mensen naar een boekenwinkel of een boekenbeurs gaan. Maar ondanks de kleine groeicurve is de boekenmarkt nog steeds krimpende.

Daarom proberen uitgeverijen en winkels steeds meer ‘out of the box’ te denken als het gaat om geprinte boeken. Denk aan combinaties met een versie voor de e-reader of het online produceren van ‘exclusieve’ content. Alles draait om innovatie om zo het ‘gedoemde’ tij van de geprinte boeken te redden. Maar voor nu is dat dus (nog) niet aan de orde.

Bron: Graficus

Leave a Reply