De Campagne van Pizza Hut

De unieke campagne van Pizza Hut die zorgde voor de beste winkelomzet in 10 jaar

Omdat Pacman gebaseerd is op een pizza is het natuurlijk een perfecte mascotte voor Pizza Hut. Daarom lanceerde Pizza Hut een ‘Newstalgia’ campagne, waarin je via een QR-code op een pizzadoos Pacman kunt spelen.

Pacman is één van de populairste videogames ooit. Tohru Iwatani, de bedenker van Pacman, at op een dag een pizza en na het eten van één pizzapunt zag hij daar het personage liggen dat hij zocht.

De ‘Newstalgia’ campagne is in het leven geroepen om “de bedrijfsidentiteit te herstellen die zich over tientallen jaren heeft ontwikkeld door unieke innovaties, industriële primeurs en nostalgische connecties”[1]. Dit is naast de rood-wit geblokte tafelkleden die je misschien wel kent dus ook Pacman. Het doel van deze campagne is om dat oude nostalgische gevoel bij klanten weer aan te wakkeren door middel van oude elementen uit de winkel te nemen en die in een nieuw jasje te steken. Zo wordt er hopelijk een ‘Newstalgisch’ gevoel ontwikkeld. Daarnaast kan deze campagne ook voor een nieuwe generatie Pizza Hut-fans zorgen. De campagne heeft gezorgd dat de beste winkelomzet in een kwartaal van de laatste 10 jaar gedraaid is [2].

Het werkt als volgt: Bij bestelling van een grote pizza van Pizza Hut kon je een QR-code scannen op de limited edition Pacman-doos. Vervolgens verscheen er met behulp van augmented reality (AR) een Pacman spel. Vervolgens kon je kans maken op een Pacman arcadekast door te tweeten naar @PizzaHut met #Sweepstakes en #PizzaHutARcade. De winactie is inmiddels helaas al verlopen maar het idee erachter was wel fantastisch. Deze actie is een unieke vorm van marketing die op een leuke en interactieve manier inspeelt op de klant. Het spel wakkert ook een competitief element aan bij spelers omdat er een in-game leaderboard is. Hierdoor zijn spelers eerder geneigd om highscores te delen op social media en mondeling. De spelers maken zo eigenlijk gratis reclame voor het bedrijf (in dit geval Pizza Hut).

Dit is natuurlijk een perfect voorbeeld van hoe offline en online media hand in hand gaan. Het gebruik van QR-codes zorgt voor unieke synergiën die kunnen resulteren in mooie uitkomsten. Heb jij ook zo’n creatief idee? Dan denken wij graag met je mee.

Bronnen:

[1] Pizza Hut Is Launching AR Boxes That You Can Play ‘Pac-Man’ On. Here’s Why (businessinsider.com)

[2] Pizza Hut’s momentum continues in Q4 with 8% same-store sales growth | Restaurant Dive

Afbeelding: Pizza Hut serves up ‘Newstalgia’ with campaign celebrating all that fans know and love about the pizza restaurant | Hut Life