folder

Folder versterkt Tv-reclame

De papieren huis-aan-huis folder versterkt het effect van een Tv-reclame. Tenminste dat lezen wij in een nieuw onderzoek van onderzoeksbureau ST&T in opdracht van Spotta.

Dit was wel een bijzonder onderzoek, want het was geen eenvoudige enquĂȘte waar een aantal respondenten om een mening werd gevraagd; dit onderzoek werd namelijk gedaan met eye-tracking.

Perfecte aanvulling

Bij dit onderzoek wordt gekeken naar de hersenactiviteit en kijkpatronen van de respondenten. Uit dit onderzoek blijkt dat folderaanbiedingen beter blijven hangen omdat ze in het brein bewuster en actiever worden verwerkt dan tv-reclames. De folder is daarmee de perfecte aanvulling op de tv-reclame, die weer meer emotionele aantrekkingskracht heeft, volgens de onderzoekers.

Folder versus TV

De aantrekkingskracht van televisie is hoger dan die van een stapeltje folders. Dat komt omdat bewegende beelden en geluiden de aandacht van het brein trekken. Toch is de geheugenactivatie sterker is bij een folder. Folders worden bewuster en actiever verwerkt dan tv-reclames in het brein van de consument. De aanbieding die je ziet in een folder zal dan ook beter blijven hangen dan precies diezelfde aanbieding op televisie, zo concluderen de onderzoekers uit de resultaten.

Interactie

Zet een bedrijf beide middelen in, dan ontstaat er een soort interactie-effect. Als een consument de aanbieding eerst in de folder ziet en vervolgens op televisie, dan wordt de aanbieding nog interessanter, aldus de onderzoekers.

Wil jij ook een reclame die blijft hangen? Neem contact met ons op!