Zo kies je het juiste lettertype voor je drukwerk!

By 18/09/2019Nieuws
Lettertype

Eerder schreven we al hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw drukwerk eruit springt bij je klanten. Een belangrijks onderdeel van de uitstraling van je drukwerk is het lettertype. Hoe kies je een lettertype dat past bij je boodschap en het doel van je drukwerk? 

Iedereen kent wel het Comic Sans letterype. In de jaren negentig enorm populair, maar nu slechts als grappig en onprofessioneel gezien. Een lettertype doet veel voor de uitstraling van een bedrijf. Wat zegt jouw lettertype over je bedrijf?

Strip

Comic Sans werd in één klap superpopulair Toen Vincent Connare in 1995 het wereldberoemde, vrolijke lettertype Comic Sans ontwierp. Toen had natuurlijk niemand kunnen vermoeden dat dit lettertype zo controversieel zou worden…. Oorspronkelijk was dit lettertype ontworpen als een vriendelijke stripverhaalstijl en alternatief voor het formele Times New Roman. Sindsdien is Comic Sans voor velen een twistpunt. Het is zowel geliefd als gehaat. Toch is het één van de meest gebruikte lettertypen ter wereld. Wist je dat het lettertype zelfs is gebruikt in een fotoalbum dat door het Vaticaan is uitgegeven als eerbetoon aan Paus Benedictus XVI?

Superpopulair

In de periode dat het lettertype zijn hoogtepunt kende, werd Comic Sans gebruikt door ziekenhuizen, politie, kerken en zelfs de BBC om serieuze informatie te publiceren. Het lettertype werd echter geassocieerd met kinderlijk plezier en paste daarom niet bij de uitstraling van berichten van deze instanties.

Ondanks dat liefhebbers van typografie het lettertype  verafschuwen, heeft Comic Sans één positieve eigenschap: het is gemakkelijk te lezen en houdt de aandacht vast, waardoor het een ideaal lettertype is voor lesmateriaal. Maar het is absoluut niet geschikt voor iedere gelegenheid.

Lettertype

Hoe kies je nu een lettertype dat bij jouw industrie en imago past? Bepaalde lettertypen kunnen verschillende reacties uitlokken bij lezers. Het past bijvoorbeeld niet om Comic Sans, dat kinderlijk overkomt, te gebruiken voor formele bedrijfsdocumenten en presentaties. Bedenk daarom voordat je een lettertype kiest hoe je wilt overkomen bij je publiek en hoe je dit met een bepaald lettertype kunt bereiken. Sans Serif-lettertypen bijvoorbeeld, worden gezien als clean en modern, terwijl Serif-lettertypen als traditioneel en geruststellend worden beschouwd. Script-lettertypen wekken gevoelens op van elegantie, creativiteit en het verleden. Je kunt een lettertype gebruiken om bepaalde gevoelens bij de lezer op te roepen en om de algemene boodschap te versterken.

SERIF

Serif herken je door de lijn aan het einde van iedere pennenstreek. Times New Roman en Baskerville vallen onder dit lettertype dat respect en professionalisme uitstraalt. Het is een traditioneel en herkenbaar lettertype met een geruststellende invloed. Het type Serif is ideaal voor organisaties of bedrijven die in de juridische sector werken: het straalt autoriteit uit en laat een betrouwbare indruk achter bij klanten.

SANS SERIF

Sans Serif is een schreefloos lettertype dat een simpele en moderne uitstraling heeft. Het roept gevoelens op van vertrouwen, kracht en stabiliteit. Veel nieuwere bedrijven gebruiken Sans Serif in hun logo. Met name Google en Apple hebben hiermee bekende en gerespecteerde identiteiten opgezet. De moderne stijl van dit lettertype is ideaal voor vooruitstrevende en toekomstgerichte technologiebedrijven om een professionele, maar vriendelijke identiteit te creëren. Sans Serif-lettertypen zoals Arial en Calibri zijn gemakkelijk te lezen op een computerscherm en zijn daarom ideaal voor online teksten.

Script

Script-lettertypen zijn gebaseerd op vloeiende, handgeschreven lijnen voor een elegant en verfijnd schrift. Dit lettertype past erg goed in logo’s, maar is daarentegen minder geschikt voor teksten. Het geeft een gevoel van affectie en een creatieve indruk. Authentiek en autoritair zijn woorden die dit lettertype goed omschrijven. Lange teksten zijn in dit lettertype moeilijk te lezen.

Ben jij de identiteit van je bedrijf aan het creëren, onderschat dan niet welk effect een lettertype heeft op de perceptie van klanten. Benieuwd wat jouw lettertype over je bedrijf zegt of wil je iets nieuws? Neem snel contact met ons op!

Call Now Button
Terugbel verzoek