Digital detox

Je hoofd erbij houden in een drukke wereld: De digitale detox

Als je om je heen kijkt, zie je dat bijna iedereen waar het ook kan achter een scherm zit; bij een bushalte, in de rij voor de kassa, tijdens het eten, soms zelfs onder de douche, en op nog veel meer momenten door de dag heen.

De gemiddelde Nederlander brengt ongeveer 34% van de dag (uitgezonderd slaapuren) door achter een scherm [1]. Mensen voelen zich dan ook vaak verslaafd aan technologie. Om een gezondere balans met technologie te bereiken is de digitale detox bedacht. Bij een reguliere detox wordt het lichaam en/of geest “gereinigd”. Bij de digitale detox wordt dit gedaan door weg te stappen van schermen voor een bepaalde tijd. Dit betekent dus geen telefoons, computers, tv, et cetera. Er zijn ook andere vormen van digitale detox waarbij je sociale media bijvoorbeeld voor een week niet gebruikt.

Waarom zou je een digitale detox willen doen?

Digitale detox klinkt misschien als een maffe trend, maar toch kan het ook jouw leven positief veranderen. Waarschijnlijk heb jij soms ook momenten waarop je zinloos aan het scrollen bent op Instagram of op YouTube. Vaak heb je hier achteraf ook spijt van, omdat je liever iets anders had willen doen. Een digitale detox kan je helpen deze gedragspatronen te verbreken. Het is dus ook vanzelfsprekend dat dit ervoor zal zorgen dat je meer tijd hebt. Het zal je verbazen hoeveel tijd je eigenlijk vrij kan maken.

Een veelvoorkomend effect van het gebruik van digitale apparaten is een kortere aandachtsspanne. Je telefoon geeft je namelijk een constante stimulans wanneer je het maar wilt. In de echte wereld komen deze “beloninkjes” met een slomer tempo. Hierdoor kunnen mensen zich moeilijker concentreren op niet-technologische dingen. Vaak willen mensen graag een boek lezen maar zeggen ze dat ze zich niet kunnen concentreren. Een digitale detox kan je helpen “resetten” waarmee je die aandachtsspanne weer langer maakt.

Digitale apparaten kunnen je soms ook stress brengen. Je wordt continu gebombardeerd met informatie. De stresshormonen die je aanmaakt door nog even in bed je serie af te kijken, nog even je laatste appjes te beantwoorden of nog even het nieuws te lezen, zorgen er bovendien voor dat de kwaliteit van je nachtrust afneemt. Daarnaast belemmert het heldere licht van je telefoon de aanmaak van melatonine. Daardoor is het ook nog eens lastiger om in slaap te komen.

Bepaal zelf hoelang je de detox doet

Het is belangrijk om te weten dat een digitale detox niet één bepaalde duur heeft. Het doel is om een gezonde balans te bereiken, waarbij technologie een netto positieve invloed op je leven heeft. Digitale apparaten hebben naast nadelige effecten natuurlijk ook positieve effecten op onze levens. Zoals bij elke balans zal dit dus per persoon verschillen. De één heeft behoefte aan een digitale detox op een enkele zondag en de ander heeft weer behoefte aan een digitale detox voor een langere tijd zoals een week.

Ontspan met print

Met een digitale detox kan je rust en ontspanning krijgen door even een momentje ontkoppeld te zijn. Je hoeft namelijk niet altijd bereikbaar te zijn. Soms kan het even fijn zijn om een tijdje onbereikbaar te zijn. Print kan je helpen om minder in de digitale wereld te leven, en meer in de fysieke wereld te leven. Soms is het gewoon een goed moment om een fijn boek of tijdschrift erbij te pakken. Even weg van alle chaos…

Bron: 

[1] https://www.comparitech.com/tv-streaming/screen-time-statistics/