Oh, oh: Ja-Ja sticker in aantocht

Een zwarte dag voor de grafische sector en de detailhandel: vanaf 2017 krijgen Amsterdammers geen ongevraagde reclame meer door de bus, tenzij ze een speciale Ja-Ja sticker aanvragen.

De Partij van de Dieren wil met de maatregel de afvalberg tegengaan. D66, PvdA, SP en GroenLinks steunden het voorstel in de gemeenteraad. Er staan meer grote steden op het lijstje van de PvdD waar ze het stickerplan ook gaan voorleggen, zoals Den Haag en Den Bosch.

11-jaja (1)

Juridische stappen
Naar aanleiding van het Amsterdamse besluit, stapt het bedrijfsleven vermoedelijk naar de rechter. “De gemeenteraad is niet onbeperkt bevoegd tot aanname van het voorstel”, zei Stephan den Eijnden, branchevoorzitter van MailDB (bedrijf dat nee/ja- en nee/nee-brievenbusstickers verspreidt), in De Telegraaf. Net als MailDB gaat het KVGO (Koninklijke Vereniging Grafische Ondernemers) samen met andere brancheorganisaties kijken naar mogelijkheden voor juridische stappen tegen het besluit.

Bewoners die wél graag folders en dergelijke op hun deurmat willen zien, moeten daarvoor speciaal toestemming geven. Extra moeite dus. Het is maar de vraag of mensen dat echt gaan doen. Zaak dus om de maatregel waar het kan, aan te vechten.