catalogus

Elk jaar meer dan 200 miljoen gedrukte exemplaren…

Op de lijst van meest gedrukte boeken ter wereld vinden we religieuze teksten, jongerenromans en… Een Zweedse meubelcatalogus.

Hoewel we natuurlijk best vaak berichten horen en lezen dat drukwerk achterhaald is en het échte geld digitaal wordt verdiend, is er blijkbaar één hele grote speler die -net als wij- weet dat reclame op papier een ijzersterke marketingtool is en blijft: IKEA.

Bijbel en Koran

IKEAverspreidt elk jaar 203 miljoen exemplaren van de IKEA-catalogus onder liefhebbers over de hele wereld. Daarmee staat de catalogus op hetzelfde niveau als de Bijbel, de Koran en de Harry Potter-reeks als een van de populairste boeken ter wereld.

Marktonderzoek

Het lukt IKEA om zoveel catalogi aan de man te brengen, omdat het bedrijf zijn klanten zo goed kent. IKEA doet marktonderzoek in alle 72 regio’s waar het boekwerk wordt verspreid. IKEA verzamelt namelijk informatie over de grootte van huizen, culturele kenmerken en persoonlijke gewoontes om te achterhalen welke producten en designs waarschijnlijk het beste verkopen in de verschillende regio’s.

Marketingtechnisch weet IKEA wel hoe het zijn populariteit over de hele wereld maximaal moet verkopen. Goed ontworpen meubels voor een redelijke prijs zullen een succes zijn bij honderden miljoenen mensen over de hele wereld. De enige uitdaging is hoe je er per regio een aantrekkelijke boodschap aan kunt koppelen die mensen aanspreekt. Maar dat lukt IKEA al jaren extreem goed.

Ben je ook fan? Tussen 27 augustus en 7 september start de verspreiding van de catalogus van 2019 en op 1 september wordt online versie hier gepubliceerd.

Geïnteresseerd in drukwerk voor je bedrijf? Neem snel contact met ons op!